Môžu motorky a skútre parkovať na chodníku?

Doba čítania: 6 min.

Ako vyriešiť parkovanie v centre mesta? Prečo môžu motorky a skútre parkovať na chodníku? Zaoberá sa tým parkovacia politika mesta?  

Mesto relatívne viditeľne (aj keď stále pomaly a často podivne) rieši cyklodopravu. V hustnúcej doprave si stále prirodzenejšie miesto obsadzujú aj skútre a motorky. V porovnaní s cyklodopravou však vidieť, že riešenia pre motocyklostov v meste zatiaľ absentujú.

V porovnaní s cyklodopravou však vidieť, že riešenia pre motocyklostov v meste zatiaľ absentujú.

Čo na to parkovacia politika mesta?

Prešiel som sa mestom a aj napriek dovolenkovému režimu nachádzam desiatky skútrov a motoriek odparkovaných na chodníkoch. Zhodou okolonosti pred Starou tržnicou si robí agitku Ján Mrva, kandidát na primátora. Využil som túto náhodu a pristavil som sa pri ňom s otázkou.

Aký máte názor na parkovaciu politiku mesta pre motocykle a skútre?
„Priznám sa, že ste ma zaskočili s touto otázkou. Za 4 roky, čo som poslancom v mestskom zastupiteľstve sme sa zaoberali kadečím iným, ale toto ozaj nikoho nenapadlo. Ani ja sám som nad tým zatiaľ neuvažoval, keďže som bicyklista. Ale máte pravdu, stačí sa ohliadnúť okolo, sú tu zaparkované motorky kade tade.“

Virtuálnu otázku kladiem aj ďalšiemu kandidátovi na primátora.

Čo na motorkárov hovorí „Plán Bratislava“?
V knižke Plán Bratislava, ktorej frontmalnom je architekt Matúš Vallo – kandidát na primátora mesta sa o motocykloch dočítate asi len to, že „4,8 % z domácností vlastní motocykel“. V Pláne Bratislava to vyzerá na opomenutie motorkárskej minority, kľúčové slovo „motocykel“ sa vyskytlo v celej publikácii iba raz.

Otázku na plán Bratislava som poslal ešte vtedajšej kandidátke na starostu Starého Mesta – Dane Kleinert. Obratom mi poslala zopár obrázkov racionálnych riešení z iných metropol a napísala pár riadkov, z ktorých vyberám: „Parkovanie moto by mala byť úplne normálna vec, inak budú pozamykané o značky kade tade. Je X hluchých miest, kde by to šlo a nemusí to byť zrovna chodník. Na problematiku sa treba pozerať už pri navrhovaní a úpravách ciest a chodníkov.“

Je X hluchých miest, kde by to šlo a nemusí to byť zrovna chodník

Na názor magistrátu alebo Starého mesta som sa na úradoch pýtať nebol. Počas posledných 4 rokov mali dosť času nechať za seba hovoriť skutky a tie som sa rozhodol overiť priamo u výkonnej moci – mestskej polície.

Názor Mestskej polície

Otočkou cez Hviezdko cvakám pár záberov pri vjazde do podzemky Carlton a beriem to rovno „k parkovákom“ na oddelenie Mestskej polície na Medenej. Za okienkom sú hneď štyria chlapi v uniformách, a tak sa navzájom dopĺňajú:

Ako je riešená súčasná situácia ohľadom parkovania motocyklov a skútrov v centre mesta?
„V zóne (rozumej v zóne s regulovaným parkovaním) môžete stáť na chodníku tak, aby bol prechod pre chodcov v šírke 1,5 metra.“

Sú v centre vyznačené parkovacie miesta pre motorky?
„Nie. Ak zaparkujete motocykel na miesto pre auto, tak za neho musíte zaplatiť parkovné ako za auto.“

Videl som papuču na motorke napríklad na rohu pri BISke na Klobúčníckej. Prečo dostal papuču tam?
„Do pešej zóny a aj do časti Klobúčníckej od Nedbalovej po Primaciálne námestie je zákaz vjazdu. Takže to záleží od situácie a pravdepodobne dostal papuču za porušenie zákazu vjazdu.“

Adept na papuču – podľa vyjadrení mestskej polície, vjazd do zákazu je častým dôvodom, prečo motocykle dostanú papuču, hoci nakoniec parkujú na chodníku.

A čo keď tú motorku tam dotlačil po chodníku a neporušil zákaz vjazdu?
„To posudzujeme individuálne, Niekedy však takéto prípady riešime na podnet obyvateľov v dotknutom zákaze, vtedy vychádzame z hlásenia, ktoré musíme preveriť na mieste.“

Je aktuálne znenie zákona v praxi dobré?

„Pred pár rokmi, čo spravili motorkári tú protestnú jazdu, tak zmenili zákon a umožnili im v zóne parkovať aj na chodníku. Doteraz mesto nenavrhlo ani nevyznačilo parkovacie miesta pre motorky. Parkovacie boxy o rozmeroch pre auto je lepšie prenechať autám, nevznikajú zbytočné konflikty keď sa niekomu nepáči, že motorka zabrá celý box pre auto. Kým neschvália poslanci niečo lepšie, je toto riešenie logické.“

Drobova novela očami Juraja Drobu

Okolo roku 2011 bol prijatý zákon, kotrým sa znemožnilo parkovanie motocyklov, ale paradoxne aj bicyklov na chodníku. Keďže v regulovanej zóne tým defakto došlo k nutnosti zaparkovať skúter na mieste pre auto, problémy nenechali na seba dlho čakať. Oheň na streche hasili poslanci Juraj Droba a Martin Chren, ktorí predložili novelu, ktorá upokojila parkovacie sváry medzi motorkármi a vodičmi áut.

Parkovanie motocyklov a bicyklov na chodníku sa upravuje v ustanovení §52, ods. 2, zák. č. 8/2009 Z.z. nasledovne:
Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí pre cyklistov podľa § 55 ods. 1, pre vodičov samovyvažovacieho vozidla podľa § 55a ods. 2, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg na okraji chodníka priľahlého k ceste, pri ktorom ostane súvislá voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím. Pri zastavení alebo státí podľa prvej vety možno vchádzať na chodník a vychádzať z neho len v mieste zastavenia alebo státia vozidla a nemožno pritom prekonávať zábrany chrániace chodník pred zastavením alebo státím vozidiel. V zóne s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a v zóne s plateným alebo regulovaným státím je však na chodníku povolené zastavenie alebo státie bicykla a motocykla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.

Ako hodnotíš s odstupom času zákon, ktorý si v roku 2013 navrhol?
„Naša iniciatíva bola o tom, aby motorky nemuseli blokovať parkovacie miesta pre autá. Mám za to, že pokiaľ je dodržaný priestor 1.5 metra pre chodcov a pre kočík, je to v poriadku.“

Aké riešenie by podľa teba malo nasledovať v blízkej budúcnosti?
Kiež by jazdilo viac skútrov a bicyklov, mesto by malo menší problém s autami. Dnes nevidím potrebu regulácie a vyhradeného parkovania a ani neočakávam, že v strednodobej budúcnosti (10 rokov) taká potreba vznikne. Riaďme sa zatiaľ zdravým rozumom. Skútre, motorky a bicykle preukázateľne odľahčujú dopravu a voľné parkovanie by malo ostať ako benefit pre ich používateľov.

Dôležité je zachovať aspoň 1,5 metrový priestor na chodníku.

Ako to celé vidia motorkári?

Volám kamarátovi, ktorý je medzi motorkármi známy pod prezývkou Vampír:

Čau, ako sa dá parkovať motorka v centre ?
„Čau, ja do centra ani radšej nechodím. Nie je to vôbec vyriešené, zaparkuješ na mieste pre autá, je zle, Ak vôbec nájdeš chodník, kde bude 1,5 metra miesta tak aj tak hneď do teba dáky okoloidúci vyrýva. Na vyšráfovanom stáť nemôžeš, aj keď tam motorka moc nezavadzia – ani priestorovo a ani vo výhľade. Ondia do teba meskáči, v horšom prípade zelení.“

Vadim Kusý, majiteľ motorkárskeho obchodu Buldog sa v telefonickom rozhovore rozhovoril o problematike trošku viac. Rozhovor som nenahrával, hoci rozsahom by bol určite na samostatný článok, zarezonovali mi však niektoré myšlienky, ktoré skúsim približne zosumarizovať takto:
– Aj medzi motorkármi sú rôzny ľudia všetkých možných pováh, hoci problematiku každý vníma inak, pravidlá platia pre každého. Súčasné riešenie parkovania na chodníkoch považuje za najlepšie z možných, keďže intelektuálna kapacita úradníkov to lepšie spraviť nevie prikláňa sa k tomu, aby sa riešenie zatiaľ šuchtalo takto ďalej. Čo mu však vadí oveľa viac je absencia riešení pre motocyklistov v obchodných centrách – chýbajú miesta pred hypermarketmi a nejasné je parkovanie v garážach centier.

Prvé lastovičky?

Prvé neoficiálne lastovičky sa objavili na jeseň po ukončení obnovy Šafka. Všimli sme si vyznačené akési dva mini boxy v križovatke Alžbetínska – Sienkiewiczova na ktorých občas vidno zaparkované skútre. Nie je však pri nich žiadne značenie a nie je jasné či takéto parkovanie v zóne s regulovaných parkovaním podlieha plateniu alebo nie.

Prvé neoficiálne boxy pre motorky?

Zostáva veľa otázok. Ako sme však mali možnosť zistiť, úradníci ale aj kandidáti na poslancov či starostov (primátorov) túto tému zatiaľ na stole nemajú. Či budú ako obyčajne riešiť situáciu až bude kypieť z hrnca, alebo či sa osvietene pustia do logických riešení podporujúcich „mikrodopravu“ ukáže čas.

Prečítané 2454 x.

Pridaj komentár